ارسال رایگان برای سفارشات بالای 1 میلیون تومان
وارد شوید ثبت نام

چرا باید باکتری (پروبیوتیک Probiotic) بخورم؟

بازدید: 58 بازدید
خوردن باکتری

خوردن باکتریهای مفید(پروبیوتیک Probiotic) با توجه به رژیمهای غذایی نادرست در این روزها، یکی از مهمترین نکات مثبت برای حفظ سلامتی است. اگر یبوست و اسهال مزمن دارید، اگر مبتلا به عفونتهای مکرر هستید؛ اگر سردردهای بی دلیل دارید؛ اگر همیشه افسرده اید؛ کهیرهای بدون درمان دارید و …. مصرف پروبیوتیک را جدی بگیرید.

 

چرا باید باکتری (پروبیوتیک Probiotic) بخورم؟

در این مقاله چه مطالبی می خوانیم: 

  •  مقدمه پروبیوتیک
  • نقش پروبیوتیکها در سلامت ما انسانها
  • چرا پروبیوتیکها(باکتریهای مفید) از بین می روند؟
  • به چه علتی فلور طبیعی باکتریهای خوب و بداز بین می رود؟
  • 9 دلیلی که نشان می دهد بدن شما به پروبیوتیک نیاز دارد!
  • بهترین مواد غذایی دارای بیشترین پروبیوتیک
  • انواع پروبیوتیک
  • بهترین مکمل پروبیوتیک
  • چرا مکمل پروبیوتیک مصرف کنم؟
  • سوالهای متداول در ارتباط با پروبیوتیک (باکتریهای مفید و مثبت بدن)
  • بهترین مکملهای پروبیوتیک ایرانی و خارجی
  • حرف آخر در مورد پروبیوتیکها

 مقدمه پروبیوتیک Probiotic

اگر چه این روزها، نام پروبیوتیک را بسیار می شنویم ولی شاید کمتر با ماهیت وجودی پروبیوتیک ها آشنا باشیم. برای آشنایی بیشتر با پروبیوتیک ها، ابتدا لازم است با باکتریها، آشنا شویم. اکثر افراد وقتی نام باکتری یا قارچ را می شنوند بیشتر، به بیماری و بیماریزا بودن آن فکر می کنند و باکتریها را به عنوان یک عامل بیماریزا می شناسند ولی واقعیت امر این است که بسیاری از باکتریها، نه تنها بیماریزا نیستند بلکه برای ما انسانها و سایر موجودات زنده، بسیار مفید هستند و اگر به هر دلیل، تعداد این باکتریها و قارچهای مفید کم شود؛ ادامه حیات برای سایر موجودات زنده واز جمله ما انسانها، بسیار سخت می گردد.

محققان این باکتری‌های خوب را موجودات ریزی توصیف کرده اند که برای میزبان خود، مزایای زیادی از نظر سلامتی دارند. بسیاری از افراد به پروبیوتیکها، باکتریهای مفید روده نیز می گویند. اگر به زبان ساده تر بخواهیم پروبیوتیکها را تعریف کنیم؛ پروبیوتیک‌ها، تعادل بین باکتری‌های خوب و بد را در دستگاه گوارش ما برقرار می‌کنند و این مسئله، باعث عملکرد بهتر بدن ما می‌شود. بدن انسان حدود 2.5 کیلو گرم پروبیوتیک دارد و هر انسانی که بتواند این میزان طبیعی از این موجودات ریز مفید خود را حفظ کند و در صورت از بین رفتن آنها، بلافاصله با مصرف غذاهای پروبیوتیک دار و مکمل آنها را جایگزین کند؛ کمک بسیار زیادی به  سلامتی خود کرده است.

چرا پروبیوتیکها(باکتریهای مفید) از بین می روند؟

متاسفانه مصرف بی رویه آنتی بیویکها، نقش بسیار زیادی در از بین رفتن پروبیوتیک ها یا همان باکتریهای مفید روده دارند. اکثر افراد به محض بیمار شدن، بدون مراجعه به پزشک و یا مشورت با داروساز از آنتی بیوتیک استفاده می کنند و مصرف آنتی بیوتیک را به عنوان اولین و تنها راه حل برای درمان بیماری خود می دانند. متاسفانه مصرف سرانه آنتی بیوتیک در ایران 14 تا 16 برابر استاندارد جهانی است. این آمار نگران کننده، نشان می دهد که با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیکها، نه تنها مقاومت بدن خود را نسبت به باکتریهای بیماریزا پایین می آوریم؛ بلکه با این کار، باکتریهای مفید را هم از بین می بریم و روز به روز سیستم ایمنی بدن خود را ضعیفتر می کنیم. در این روزهای اپیدمی کرونا، بسیاری از افراد به محض شروع علائم سرما خوردگی یا کرونا، بدون ارزیابی دقیق از نوع بیماری خود شروع به مصرف آنتی بیوتیک می کنند؛ در صورتیکه بسیاری از سرماخوردگیها، صرفا ویروسی است و آنتی بیوتیکها هیچ اثری بر درمان آنها ندارند و با این کار فقط و فقط، باکتریهای مفید خود را از بین می بریم و سیستم ایمنی خود را ضعیفتر می کنیم.

نقش پروبیوتیکها در سلامت ما انسانها

پروبیوتیک‌ها به بقا و رشد باکتری‌های مفید مخاطی دستگاه گوارش بویژه در روده‌ها کمک زیادی می‌کنند. در صورت به همخوردن توازن باکتری ها در روده، اختلال در عملکرد طبیعیه روده‌ها به وجود می آید که می تواند سبب بروز آکنه، آلرژی غذایی، خستگی مفرط، افسردگی، سردرد و شایع تر از همه اسهال مزمن شود. در افراد سالم تعداد باکتری های مفید در روده غالب است. این باکتری ها در تولید برخی ویتامین ها مانند ویتامین کا و اسیدهای آلی نیز نقش مؤثری به عهده دارند.

همانقدر که باکتریهای مفید برای بدن ضروری هستند؛ متاسفانه، باکتری های مضر می توانند ترکیبات سمی و سرطان زا تولید کنند. بنابراین اگر باکتری های مضر در روده غالب شوند، نه تنها ترکیبات مفید و ضروری در بدن تولید نمی‌شوند، بلکه میزان ترکیبات مضر نیز افزایش می یابد. فلورطبیعی روده شامل میکروارگانیسمهایی است که به طور طبیعی در مجاری گوارشی زندگی می کنند و به سلامت میزبان نیز کمک می نمایند. این میکرو ارگانیسم‌ها نسبت به آنتی بیوتیک ها بسیار حساسند و به سرعت از بین می‌روند. این موضوع به ویژه در مورد مصرف آنتی بیوتیک های قوی یا مصرف بلند مدت به خصوص برای افراد در معرض خطر شامل کودکان، افراد مسن یا دارای بیماری های زمینه ای اهمیت بیشتری دارد. با به هم خوردن فلور طبیعی روده، باکتری های فرصت طلب به سرعت تکثیر می یابند و می توانند سبب بیماری هایی نظیر اسهال مزمن پس از مصرف آنتی بیوتیک شوند. روش ساده پیشگیری از عفونت‌ به دنبال مصرف آنتی بیوتیک، مصرف همزمان پروبیوتیک به همراه آنتی بیوتیک برای حفظ فلور طبیعی روده، واژن و سایر مخاط درونی بدن است.

به چه علتی فلور طبیعی باکتریهای خوب و بد از بین می رود؟

  • ابتلا به بعضی بیماریها
  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • رژیم غذایی نامناسب و مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین
  • مسمومیتهای غذایی

9 دلیلی که نشان می دهد بدن شما به پروبیوتیک نیاز دارد!

  • یبوست طولانی و بدون دلیل
  • اسهال طولانی
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • آسم و آلرژی
  • کهیرهای بی دلیل
  • یک یا چند اختلال خلقی همچون، افسردگی و خستگی مزمن
  • سردردهای بی دلیل که با مسکن خوب نمی شود.
  • بیماریهای پوستی همچون آکنه و پسوریازیس
  • ابتلاء به بیاریهای پی در پی، به خصوص سرماخوردگی و عفونتهای ادراری

در صورتیکه یک یا چند علت از مواردذکر شده را با هم و یا به تنهایی در خود مشاهده کردید؛ که بی دلیل هستند و تمام آزمایشها و سایر مراحل پزشکی ثابت کرده اند؛ که اندامهای شما کاملا سالم هستند ولی همچنان با این مشکلات مواجهه هستید؛ به برهم خوردن فلور طبیعی باکتریهای بدن خود شک کنید و حتما با مشورت پزشک از مکملهای پروبیوتیک استفاده کنید.

انواع پروبیوتیک

عموما پروبیوتیکها را به سه دسته تقسیم می کنند.

لاکتوباسیل اسیدوفیل(Lactobacillus Acidophilus  )

لاکتوباسیل معروف ترین گونه باکتری‌های پروبیوتیک است و معمولا در ماست و غذاهای تخمیر شده یافت می شود. لاکتوباسیل در موارد اسهال یا سوء هاضمه ناشی از مصرف لاکتوز (Lactose Intolerance) می‌تواند مفید باشد.

بایفیدو باکتریوم (Bifido Bacterium)

این گونه از باکتری‌ها در لبنیات و غذاهای تخمیری مانند ماست و کیمچی (Kimchi) یا ترشی کلم موجود می باشند. این دسته از پروبیوتیک ها به خصوص در بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر یا Irritable Bowel Syndrome (IBS) موثرند.

ساکارومایسیز بولاردی (Saccharomyces Boulardii)

ساکارومایسیز بولاردی نوعی قارچ تک سلولی (Yeast) است که می تواند در برقراری توازن باکتریایی (Flora) مخاط بدن انسان از جمله مخاط گوارشی و واژن بسیار موثر باشد.

بهترین مواد غذایی دارای بیشترین پروبیوتیک

ماست

یکی ازغذاهایی که شامل پروبیوتیکها می باشد ماستهای سنتی است. البته امروزه به کمک تکنولوژیهای جدید ماستهای با غلظت بالای پروبیوتیک نیز تولید می شوند؛ که با نام ماستهای پروبیوتیک در بازار به فروش می رسند.

شیر و پنیر

بعضی از شیرها و پنیرها، همچون؛ پنیر گودا، پنیر چدار، پنیر موتزارلا و برخی پنیرهای پاستوریزه مثل پنیر لاکتیکی جزو لبنیاتی هستند که پروبیوتیک دارند.

ترشی و به خصوص ترشی کلم

ترشیهای خانگی مانند خیارشور و سایر ترشیهای سنتی مانند ترشی کلم دارای مقادیر زیادی از پروبیوتیکها می باشند.

کفیر

نوعی از لبنیات تخمیر شده است که ظاهری شبیه ماست دارد. دوغ، ماست و سایر نوشیدنیهای کفیرهم به صورت سنتی و هم کارخانه ای در بازار موجود می باشند که دارای مقدار زیادی پروبیوتیک می باشند.

شکلات تلخ

شکلات به تنهایی دارای پروبیوتیک نیست، اما محققان پی برده‌اند که شکلات به حمل و جذب پروبیوتیک در بدن کمک می‌کند! شکلات دارک یا تلخ به این باکتری‌های زنده کمک می‌کنند تا از PH قوی دستگاه گوارش جان سالم به‌در ببرند و خود را به روده برسانند. در صنعت شکلات سازی، به دلیل این قابلیت محافظت کننده شکلات، پروبیوتیک‌ها را می‌توانند به شکلات‌های بسیار با کیفیت یا شیر شکلات اضافه کنند و امروزه شکلاتهای پروبیوتیکی زیادی در تمامی کشورها تولید می شود.

 

بهترین مکملهای پروبیوتیک

مصرف مکملهای پروبیوتیک، توسط پزشکان، در بسیاری از بیماریها، به عنوان کمک درمان کننده به بیماران توصیه می شود. مکملهای پروبیوتیک کمک می کنند که بسیاری از بیماران که ناچارند به مدت طولانی داروهای شیمیایی مصرف کنند؛ کمتر دچار مشکلات گوارشی و عوارض ناشی از مصرف داروها گردند. همانطور که می دانیم مصرف طولانی مدت بسیاری از داروها در کنار اثر درمانی که دارند، باعث عوارضی همچون، آلرژی، بی اشتهایی، اسهال، یبوست و …. می گردند، که بسیاری از این عوارض به علت بر هم خوردن فلور طبیعی باکتریهای خوب و بد می باشند. بنابراین به توصیه پزشکان، در بسیاری از بیماریها همچون، بیماریهای عفونی، سرطانی، عفونت های ادراری مزمن، آسم، اگزما وآلرژیها تجویز مکملهای پروبیوتیک جزء روند اصلی درمان قرار می گیرند.

 

چرا مکمل پروبیوتیک مصرف کنم؟

  • بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • شادابی پوست
  • کاهش افسردگی
  • کمک به جذب ویتامین های گروه ب
  • افزایش توانائی هضم غذا
  • بهبود حساسیت به لاکتوز
  • بهبود اختلالات پوستی مانند اگزما وکهیر
  • پیشگیری از آلرژی غذایی
  • سلامت مجاری ادراری و واژن
  • سلامت دهان و دندان و افزایش جذب مواد معدنی و ویتامین ها
  • کاهش حملات ویروسهایی چون تبخال

 

سوالهای متداول در ارتباط با پروبیوتیک (باکتریهای مفید و مثبت بدن)

1. وقتی برای اولین بار پروبیوتیک می خوریم چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که برای اولین بار از پروبیوتیک ها استفاده می کنید، ممکن است دچار گاز معده، نفخ یا اسهال شوید. تغییرات در میکروبیوتای روده (پروبیوتیکها) می تواند منجر به تولید گاز بیشتر از حد معمول، توسط باکتری ها شود که می تواند منجر به نفخ شود. با این حال، این عوارض جانبی معمولاً طی چند روز یا چند هفته پس از مصرف پروبیوتیک ها از بین می روند.

2. اگر هر روز پروبیوتیک بخورم مشکلی ایجاد نمی شود؟

یک سوال رایج در مورد پروبیوتیک ها این است که آیا مصرف هر روز مکمل های پروبیوتیک خوب است؟ در حالی که ممکن است چند استثنا برای این قانون وجود داشته باشد، پاسخ کلی این است که بله، مصرف روزانه آنها بی خطر است و معمولا توصیه می شود. درک این نکته مهم است که پروبیوتیک ها یک مکمل طبیعی هستند و نه یک دارو.

3. آیا پروبیوتیک برای کاهش وزن مفید هستند؟

پروبیوتیک ها برای تجزیه غذا و حمایت از سیستم ایمنی سالم برای بدن ما ضروری هستند. آنها همچنین ممکن است باعث کاهش وزن نیز شوند.

4. چه مقدار پروبیوتیک در روز مصرف کنم؟

در حالی که دوزهای دریافتی برای هر شخص ممکن است متفاوت باشد، اما پزشکان آمریکایی به کودکان توصیه می کند روزانه 5 تا 10 میلیارد واحد کلنی تشکیل دهنده (CFU) پروبیوتیک مصرف کنند و به بزرگسالان توصیه می کند که 10 تا 20 میلیارد آن را مصرف کنند.

5. چقدر از زمان شروع اولین دوز مصرفی، زمان می برد؛ که پروبیوتیکها اثر کنند؟

اکثر افراد 2 تا 3 هفته طول می کشد تا با شروع مصرف پروبیوتیک ها، مزایای قابل توجهی را احساس کنند. به این دلیل که پروبیوتیک ها برای دستیابی به سه هدف اصلی خود به زمان نیاز دارند: افزایش تعداد باکتری های خوب، کاهش تعداد باکتری های بد و کاهش التهاب.

6. بهترین زمان مصرف پروبیوتیکه چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف پروبیوتیکها، شب ها قبل از خواب می باشد.

 

بهترین مکمل پروبیوتیک ایرانی و خارجی 

قرص پروبیوتیک لاکتول نیچرز انلی Natures Only Lactol Tablet

قرص لاکتول حاوی پروبیوتیک های مفید برای سلامت سیستم گوارش بدن، کمک به درمان سندرم روده تحریک پذیر و اسهال های عفونی است. مصرف لاکتول محدودیت سنی ندارد و حتی مصرف آن برای کودکان هم بلامانع است.

کپسول پروبیوتیک دیلی ایست بنیان سلامت کسری

گپسول دیلی ایست BSK Daily East Probiotic Capsule، در برطرف کردن اختلالات شایع گوارشی نظیر اسهال حاد عفونی، اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک، اسهال ناشی از تغذیه روده‌ای و اسهال مسافرتی، کاهش علائم بیماری‌های التهابی روده و سندروم روده تحریک‌پذیر، کاهش زخم‌های گوارشی ناشی از هلیکوباکترپیلوری و عفونت‌های انگلی بسیار موثر است.

قرص پروبیوتیک و ویتامینه ویتالاکت بنیان سلامت کسری

قرص ویتالاکت BSK Vitalact Tablet، حاوی مقادیر بالایی از 3 گونه پروبیوتیک مفید، انواع ویتامین ها و املاح ضروری بدن می باشد و  نقش مثبت در برطرف کردن اختلالات گوارشی دارد. 

کپسول پرودایجست میلاد فارمد

این کپسول حاوی مقدار زیادی پروبیوتیک است و مناسب برای اعضاء خانواده است. برای اطلاعات بیشتر از این محصول، همین حالا بر روی کلمه پرودایجست کلیک کنید.

کپسول فمی گارد امین

یک پروبیوتیک و محصولی کاملا ایمن و بدون هر نوع گلوتن، رنگ مصنوعی، نمک، نگهدارنده، و یا نشاسته است که استفاده از آن می تواند تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و حفظ کننده میکروارگانیسم های طبیعی و مفید واژن باشد. همچنین بانوان باردار نیز در مصرف این محصول محدودیت نداشته و می توانند در دوز مجاز پیشنهادی اقدام به مصرف نمایند. برای اطلاعات بیشتر از این محصول همین حالا بر روی کلمه پروبیوتیک فمی گارد کلیک کنید.

کپسول یوموگی آردیفارم

این کپسول حاوی  مقدار زیادی پروبیوتیک به صورت مخمر ساکارومایسس بولاردی می باشد. برای اطلاعات بیشتر از این محصول، همین حالا،  بر روی کلمه پروبیوتیک یوموگی کلیک کنید.

کپسول بایوفلورا تک ژن فارما

این کپسول، دارای مقدار زیادی پروبیوتیک می باشد که موجب متعادل کردن فلور طبیعی دستگاه گوارش، رفع یبوست های مزمن و اسهال و درمان عدم تحمل لاکتوز می شود. برای اطلاعات بیشتر از این محصول، همین حالا بر روی کلمه پروبیوتیک بایوفلورا کلیک کنید.

قطره خوراکی پروکیدپویا گسترش میلاد فارما

حاوی مقادیر زیادی از پروبیوتیک ها می باشد. که در رفع نفخ و کولیک و تنظیم سیستم گوارشی نوزادان موثر است. برای اطلاعات بیشتر درباره این محصول، همین حالا، بر روی کلمه پروبیوتیک پروکیدپویا کلیک کنید.

ساشه اپتی کیدز ویواکیدز

ساشه پروبیوتیک ORS اپتی کیدز، علاوه بر کمک به حفظ آب و توازن یونها و الکترولیت ها در بدن، به واسطه وجود لاکتوباسیلوس روتری، سبب بازسازی سریع پروبیوتیکهای روده شده و سبب می شود که با از بین بردن عامل بیماری‌زای روده‌ای، سلامت فرد باز گردد. برای اطلاعات بیشتر از این محصول، بر روی کلمه اپتی کیدز کلیک کنید.

حرف آخر در مورد پروبیوتیک

در زمانهای قدیم، در رژیمهای غذایی روزانه، مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک بسیار رایج بود. اما امروزه با رواج غذاهای با ارزش غذایی پایین، استفاده از غذاهای دارای پروبیوتیک فراوان همچون، ماست، پنیر، شیر، کفیر، ترشیجات، میوه ها و سبزیجات کاهش پیدا کرده است. یکی از علتهای، مشکلات فراوان دستگاه گوارش، که این روزها با آن مواجه ایم می تواند؛ به علت برهم خوردن فلورطبیعی باکتریهای موجود در دستگاه گوارش باشد. بنابراین تنظیم نگه داشتن فلور طبیعی دستگاه گوارش هر شخصی به نحوه تغذیه او وابسته است. اگر نمی توانید از طریق مصرف غذاهای دارای پروبیوتیک، باکتریهای مفید خود را فعال نگه دارید؛ توصیه می شود؛ حتما با مشورت پزشک از مکملهای پروبیوتیک استفاده نمایید.

منبع: سایت هلث لاین

https://www.healthline.com

دسته بندی مقاله تخصصی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت